Pagode oververhitting! - Reisverslag uit Sizon, Myanmar van Nath-en-An - WaarBenJij.nu Pagode oververhitting! - Reisverslag uit Sizon, Myanmar van Nath-en-An - WaarBenJij.nu

Pagode oververhitting!

Blijf op de hoogte en volg Nath-en-An

12 April 2015 | Myanmar, Sizon

Dag twee in Bagan zijn we om 4:30 uur gestart om de sunset te zien. Op advies van de receptioniste, hebben we wederom een wat afgelegenere pagode opgezocht. Wij op ons e-bike-je in het pikkedonker op pad. Hmmm, dat was toch weer even lastig, dat navigeren in het donker over een zandpand. Hobbels, stenen en gaten zijn net wat minder zichtbaar met een enkel lampje van de scooter. En welke pagode bedoelde ze nou, er zijn er zoveel! Maar niet in elke pagode zit een verborgen trapje, waarmee je op het dak kan komen. Na wat vleermuizen wakker te hebben gemaakt in de verkeerde pagodes, blijkt dat we nog lekker in de flow zitten. We hebben we hem gevonden en beklommen net voor de zon echt op kwam. Het was weer sprookjesachtig, we waren helemaal alleen en alles was nog vredig en rustig om ons heen.

Vroeg opstaan heeft zo z’n voordelen, voor 9 uur hadden we al een zonsopgang gezien, uitgebreid ontbeten en een ochtenddutje gedaan. Omdat we nog steeds 2.215 pagodes te gaan hadden, zijn we weer op pad gegaan, met onze elektrische vriend. We hadden nog wel een klein probleempje met onze elektrische vriend, de accu liep wel heel snel leeg na ons vroege ochtendavontuur. Uiteindelijk zijn we gestopt bij een luxe resort en hebben we daar contact opgenomen met de scooterverhuurder. Die was bijzonder snel ter plaatse en adviseerde ons om de lampen voortaan maar uit te zetten, als we nog de rest van de dag wilde turen. Oeps, die waren we vergeten uit te zetten na de zonsopkomst...
We waren er al snel over eens, dat je wanneer je een aantal pagodes van binnen hebt gezien, je ze allemaal wel hebt gezien. We zijn geen cultuurbarbaren hoor, maar in die hitte (40+) in de volle zon ben je vrij snel dingen zat. Nog afgezien van de verbrande voetzolen, doordat je je slippers uit moet doen, wanneer je de pagode betreed. Het mooiste vonden we de uitzichten vanaf de pagodes. Hier hebben we dan ook nog even goed van genoten op de meest toeristische (lees drukstbezochte) van allemaal voor de laatste zonsondergang, voordat we weer verder moesten. Bagan was een bijzondere ervaring, we hebben weer prachtige mensen ontmoet, veel gezien en heerlijk gegeten.

Op het moment van schrijven van dit blog, zitten we helemaal zen in de mooie tuin van ons nieuwe hotel Aquarius Inn in Inle Lake. We zijn hier op advies van de Duitser, die ons dronken heeft gevoerd. We zitten even na te genieten van een geweldige reflexologie voetmassage (bij Lavender spa and beauty center) die we wel verdiend hadden na een lange reis van 10 uur in een klein busje met dertien man zonder airco.
Er was ons geadviseerd deze bus te nemen omdat er morgen tijdens het waterfestival geen bussen zouden rijden. Inmiddels horen we ook weer andere verhalen, de een zegt dat het hier niks voorstelt en alles gewoon open is, een ander zegt dat we hier vastzitten de komende dagen. We zien wel wat er gebeurt!

Het is overigens heerlijk hier te zijn, het is hier een stuk groener en koeler. Weer een compleet andere sfeer en omgeving dan dat we tot nu toe gezien hebben.

Onze waterpistolen en poncho’s liggen klaar voor het feest van morgen! Nu maar hopen dat ze genoeg water hebben om onze zonden mee weg te spoelen! ;-)